Boris Orlando
Door Boris Orlando op

Zo natuurlijk mogelijk eten – dat is ook ons motto tijdens de corona crisis. Beschikbaarheid van voeding kan echter een probleem worden tijdens een lockdown. Mensen gaan liefst zo weinig mogelijk buiten en kopen dus grootschalig in. De voorkeur gaat bij de meesten naar lang houdbare voeding zoals pasta, meel en suiker. Dat dit niet de basis is van een gezond voedingspatroon is duidelijk. Verse natuurlijke voeding met hoge voedingswaarde zoals vlees, vis, eieren en groenten zijn echter niet zo lang houdbaar.  Er zijn echter enkele methodes om dit voedsel toch langer te bewaren. Het enige wat je dat kost is tijd. En daarvan hebben we tijdens een lockdown gelukkig genoeg!

Drogen

Gedroogd vlees kan je in de winkels vinden in de vorm van Beef Jerky, ham of salami, Maar die zitten vaak vol bewaar- en smaakstoffen. Als je het zelf maakt, kun je de ingrediënten zelf kiezen. Neem altijd vlees van goede kwaliteit, snijd in stukken van 1 cm dik, trim het vet en wrijf het in met ongepasteuriseerde azijn. Daarna wrijf je het vlees in met zout en kruiden en laat je het enkele uren marineren. Je kan het drogen in een voedseldroger, maar als je die niet hebt kan het net zo goed in de oven. Op dezelfde manier kan je vis drogen.

Als je de oven gebruikt om te drogen, verwarm hem dan eerst tot de maximale temperatuur om alle bacteriën zoveel mogelijk te doden. Laat de oven vervolgens afkoelen tot de gewenste temperatuur (70 graden). Tijdens lange droogprocessen moet u de ovendeur altijd een beetje openlaten zodat de lucht kan circuleren. Probeer zeker ons beef jerky recept.

Eierdooiers kan je ook drogen. Dit doe je simpelweg door de dooier van het eiwit te scheiden en op een bord met een dikke laag zout te leggen. Dit laat je enkele dagen staan.

Nadien heb je droge eidooiers die verassend naar bacon smaken en je zoals kaas kan raspen om er gerechten mee te garneren.

Tomaten, olijven en fruit kan je ook drogen. Hier geldt hetzelfde proces. Alleen gebruik je geen azijn, enkel zout. Fruit droog je zonder toevoeging van zout.

Fermentatie

Voeding fermenteren doen we al eeuwenlang. Het is historisch de manier bij uitstek om voeding zeer lang houdbaar te maken, zonder verlies van voedingsstoffen. Het fermentatieproces vermindert het koolhydraatgehalte en tegelijkertijd wordt het voedsel beter verteerbaar. Fermentatie vermindert de phytotoxines in groenten en doet de voedingswaarde stijgen. Zo creëren de bacteriën die het fermentatieproces uitvoeren bijvoorbeeld  vitamine K en B12. Tevens verbetert de opneembaarheid van aanwezige voedingsstoffen en wordt gezond voedsel dus nog gezonder.  Lees hier hoe je fermenteert in 10 stappen of probeer onze recepten voor kimchi, sauerkraut en kokosyoghurt.

Confit

Confit is een soort koken op lage temperatuur dat voornamelijk bekend staat als een methode om vlees te bewaren. Maar je kan het ook met groenten zoals wortels, pastinaak of zoete aardappel. Om te konfijten wordt voedsel bedekt met vet en kookt het maximaal 24 uur bij een temperatuur van ongeveer 70 ° C. Bij voorkeur gebruik je dierlijke vetten, zoals reuzel, maar kokosoliekan ook. Na het konfijten zet je de pan staat op een koele plaats en laat je het enkele dagen staan. Intussen wordt de smaak intenser.

Confit is zeer zacht voor de voedingsstoffen door de lage temperatuur waarmee het proces wordt voltrokken. Het voedsel blijft maandenlang stabiel als het volledig bedekt blijft met olie.