Katrijn Zaman
Door Katrijn Zaman op

Bottenbouillon is mijn liquid gold. Het is het deel van het dier dat vol met gelatine/collageen zit.

Wij zijn gewend om vooral spiervlees te eten of de botten weg te gooien als we kip, vis met graten of vlees met een been hebben gegeten! Jammer want zo gooi je heel wat voedingsstoffen weg!

Botten zitten boordevol gelatine en aminozuren. Gelatine helpt je bij de regeneratie van de weefselcellen in de darmwand. Dagelijks beenderbouillon drinken is een eerste stap in het herstel van de darmen. Glycine, het meest voorkomende aminozuur in gelatine, heeft een celbeschermende, wondhelende en tumorwerende functie.

Consumptie van gelatine stimuleert de lichaamseigen collageenproductie. Collageen zorgt voor de elasticiteit van onze huid en is essentieel voor onze gewrichten en beenderdichtheid. Regelmatige consumptie van gelatine beschermt je dus tegen rimpels, artritis en osteoporose.

Ik geef je 5 tips om meer bottenbouillon aan je dagelijks menu toe te voegen!

1 Kook je eigen beenderbouillon! 

Zelf je bottenbouillon maken is supersimpel. Vraag aan je slager of lokale bioboer of ze beenderen op overschot hebben. Meestal krijg je ze gratis of tegen een kleine prijs mee. Hier vind je ons basisrecept voor bottenbouillon. Gebruik bij voorkeur gelatineuze botten zoals gewrichten en hoeven. En voeg appelazijn toe. Appelazijn helpt mineralen en andere voedingsstoffen te onttrekken aan de botten. Je laat de botten lang genoeg opstaan, minstens 12 uur en liefst nog langer. Want tijdens het koken worden er veel voedingsstoffen onttrokken aan de botten. Hoe langer je de botten laat stoven, hoe meer voedingsstoffen er in de bouillon terecht komen.

En je het op elk moment van de dag eten! Probeer je dag eens te sterken met een tasje warme heerlijke bouillon!

2 Vervang je bouillonblokje in je soep

Mijn kinderen vinden de pure smaak van bouillon niet echt lekker. Daarom voeg ik mijn bottenbouillon altijd toe aan verse soep. Het is zo veel voedzamer dan een bouillonblokje en zo krijgen zij ook hun dagelijks portie gelatine binnen.

3 Varieer met vis of kip

Heb je net een hoevekip gegeten? Gooi de rest van het vlees en de botten dan niet weg! Doe alles in een grote pan water met wat extra kruiden en eventueel wat selder. Voeg wat appelazijn toe.  Zet je pot op de hoogste stand totdat de bouillon begint te pruttelen en zet hem dan lager. Laat deze voor 24 tot 48 staan. Zeef ze en gebruik ze puur of als basis voor soep of saus.

En gooi je viskarkassen of de koppen van garnalen niet weg. Maak er een heerlijke immuunversterkende visbouillon van!

4 Voeg extra smaak toe

Soms heb ik even zin in wat extra smaak in mijn bouillon. Als lunch voeg ik bij mijn bouillon wat andere kruiden, currypasta's of kruiden toe. Of een gehaktbal met wat uitjes en een gekookt eitje. Een heerlijke lunch of diner recept is deze Thaise soep vol verse kruiden. Als je niet graag rundsvlees eet, kan je deze soep ook maken met visbouillon en garnalen. 

5 Maak een heerlijke saus 

Bottenbouillon verwerk ik regelmatig in sausen of stoofschotels. Zo worden mijn gewone maaltijden nog voedzamer! Je voegt gewoon wat extra bouillon toe bv in deze heerlijke zoethout jus. Zoethout wordt traditioneel ingezet tegen onstekingen in het darmkanaal en om verteringsproblemen te verzachten. De combinatie met de goed opneembare collageen van je bouillon maakt deze saus helend voor de darmen. Deze saus past het best bij hoogwaardige vlees gerechten zoals filet mignon of wild.