Katrijn Zaman
Door Katrijn Zaman op

Aswoensdag komt eraan. Het begin van de vastentijd. Tijdens deze vastentijd probeerden mensen in navolging van Jezus via vasten dichter tot God te komen.

Don’t panic! Super Human wil je niet dichter tot God brengen. Maar wil je wel dichter tot je natuurlijke zelf brengen.

Vasten is niet beperkt tot de katholieke traditie. Het is eigenlijk een oeroude, universele traditie.  Onze voorouders in het paleolithicum moesten bepaalde periodes verhongeren omdat er geen voedsel beschikbaar was of wanneer de jacht op dieren mislukte.

Maar de afgelopen decennia zijn we minder gaan bewegen en voedsel is altijd en overal beschikbaar. Hierdoor zijn we het vasten ‘verleerd’.

Wat is intermittent fasting?

Bij intermittent fasting ga je aan calorierestrictie doen door regelmatig te vasten. Je wisselt de vastenperioden af met de tijden die je normaal gesproken eet.

Voor mij betekent dit dat ik de meeste weekdagen ongeveer 16u niet eet. Ik pas dit toe door mijn ontbijt over te slaan. Dus dan vast ik van ongeveer 19u 's avonds tot 11 à 12u 's middags of zelfs nog later. Het is perfect mogelijk om even nuchter te blijven 's morgens en ja ook nuchter te sporten of te werken. Je kan intermitten fasting ook toepassen door eens een dag niet te eten.

De voordelen van intermittent fasting

Super Human is sterk overtuigd van het positieve effect van vasten op je gezondheid.

Het lichaam en de hersenen worden zo weer uitgedaagd om te overleven. In het late paleolithische tijdperk hebben we ons ontwikkeld om te overleven in een omgeving waarin er grote schommelingen waren van perioden waarin gegeten kon worden en perioden waarin er geen eten beschikbaar was.

We hebben deze schommelingen nog steeds nodig voor een optimaal metabolisme. Met intermittent fasting imiteren we dan ook het eetpatroon van onze verre voorvaderen.

Wat doet het met je lichaam?

Als je niets te eten hebt dan maakt het lichaam hormonen aan die ervoor zorgen dat je actiever wordt en wilt gaan bewegen. Hierdoor werden de kansen op overleven voor de oermens vergroot. Het zorgde ervoor dat men voedsel ging zoeken of op jacht ging.

Intermittent Fasting stimuleert je lichaam om in vetverbranding te gaan ipv suikerverbranding. Dit geeft je een veel stabielere en langdurige energievoorraad.  Het is goed voor je bloedsuikerspiegel want het helpt je insulinegevoeligheid te verbeteren.

Het zorgt ook voor een verhoogde aanmaak van het menselijk groeihormoon (HGH Human Growth Hormone).  Dit groeihormoon bevordert het verlies van lichaamsvet en een beter behoud van spiermassa.

Het heeft een positief effect op de levensduur. Als je gaat vasten dan kan je lichaam zijn energie gaan verleggen naar andere taken zoals het herstellen van de cellen door het verwijderen van afvalmateriaal uit de cellen (bron). Dit noemen we ook wel autofagie. Het helpt je hersencellen om beter te functioneren en zichzelf te vernieuwen!

Hoe begin ik hier aan?

  • Hoe lang en op welke uren je best vast, bepaal je best op je eigen dagelijkse routine.  Als je heel vroeg begint te werken, kan je bv om 10u en 16u eten. Of je slaat je ontbijt over en eet enkel ’s middags en ’s avonds. De periode dat je slaapt mag je rekenen tot de vastenperiode. Om een lange periode te kunnen vasten wordt daarom meestal het ontbijt overgeslagen.
  • Je zult je lichaam langzaam moeten laten wennen aan het vasten. Hiervoor zal je de periode waarin je vast moeten opbouwen. Indien je gewend bent om vaak te eten (5 tot 6 x per dag) dan kan je best langzaam opbouwen. Verminder je aantal eetmomenten langzaam af bv 1 maaltijd minder per week.
  •  Als je het moeilijk hebt om ’s morgens te vasten, kan een bullet proof koffie je helpen. Dat is koffie gemixt met grasboter of kokosolie. Deze middellang vetzuren (MCT) voorzien je van genoeg energie om tot de middag te kunnen vasten. Deze vetzuren komen direct als vorm van energie beschikbaar zonder dat het effect heeft op je bloedsuikerspiegel.

De valkuilen

  • Zorg ervoor dat je andere maaltijden genoeg voedzame vetten en eiwitrijke voeding bevatten en vermijd geraffineerde koolhydraten en suikers. Suikers zorgen voor een energiedip en je krijgt snel weer een hongergevoel.  
  • Tijdens het vasten eet je niets, maar drink je wel nog water, thee of zwarte koffie.
  • Stress er niet te veel over maar volg je lichaam. Als je een dag zin hebt in een ontbijt of je lichaam vraagt wat meer energie, laat dit gewoon toe.

 

Let op: Pas Intermittent fasting niet toe als je zwanger bent of borstvoeding geeft of als je veel chronische stress hebt.