Boris Orlando
Door Boris Orlando op

Elke dag worden er wereldwijd 2.25 miljard koppen koffie gedronken. Daarmee is koffie de meest populaire drug op aarde.

Koffie is heerlijk en bijna een onmisbaar onderdeel van het ochtendritueel, maar kan ook een vast onderdeel van je workout routine zijn.

De voordelen van koffie

Cafeïne geeft energie omdat het zich bindt aan adenosine receptoren. Hierdoor kan adenosine (dat je hersencellen kalmeert) niet even goed worden opgenomen. Zo kan cafeïne een goede fysieke en cognitieve ondersteuning geven.

Cafeïne geeft je een moodboost omdat het dopamine reabsorptie blokkeert. Net zoals heroïne en cocaïne dat doen. Ideaal dus als je aan je drukke dag of workout moet beginnen.

Koffie bevat een groot aantal antioxidanten en polyfenolen die bij de mens potentieel een hormetisch effect hebben (het effect waarbij lichte toxines zorgen voor een versterking van je immuunsysteem)

Tal van epidemiologische studie tonen een samenhang tussen koffieconsumptie en een verlaagd risico op kanker, degeneratieve hersenziektes, hart en vaatziektes en oxidatieve stress. Let wel: Epidemiologie wijst op correlatie, niet causaliteit.

Chlorogeenzuur in koffie kan bijdragen tot een betere vetverbranding.

Cafeïne lijkt het thermogeen effect op voeding te verhogen. Proteïnes in voeding verliezen 30% van hun calorische waarde in het metabolisch proces waarbij eiwitten afgebroken worden tot aminozuren en weer samengesteld (tot je eigen spiermassa). Ook koolhydraten verliezen een deel van hun calorische waarde in de omzetting tot energie (10%). Cafeïne verhoogt dat calorisch verlies. Koffie bij/na je maaltijd drinken, zorgt er dus voor dat je meer kan eten en toch minder aankomt.

Maar koffie heeft ook nadelen

Cafeïne kan je slaap verstoren. Zeker als je meer dan 4 koppen per dag drinkt. Slaap is het meest essentieel onderdeel van je recovery en dus doorslaggevend voor spieropbouw.

Cafeïne heeft een cortisol verhogend effect. Dit lijkt wel af te nemen bij zeer ervaren koffiedrinkers. Maar wie reeds met chronische stress (en dus een constant verhoogde cortisol) kampt kan misschien toch beter geen koffiedrinken. Een chronisch verhoogde cortisol verstoort lichaamsvetverbranding en verhindert spieropbouw.

Koffiebonen worden op enorme schaal geteelt en voldoende kwaliteitscontrole blijft vaak uit. Zo kan veel koffie mycotoxines (schimmels) bevatten die in je lichaam tot ontstekingen kunnen leiden. Chronische ontsteking leidt tot letsels.

Cafeïne kan een verstorend effect hebben op je darmen. Mensen met IBS, Crohn’s of andere darmaandoeningen zien vaak een verergering van symptomen wanneer ze koffie consumeren. Een verstoorde darmwerking heeft een verminderde opname van voedingsstoffen tot gevolg.

Of een kop koffie jou voordelen brengt, hangt dus af van jouw genetische dispositie. Wie enkel last heeft van “coffee jitter” kan kiezen voor een cafeïne supplement dat ook theïne of thee extract bevat.  Dit haalt de edge van je cafeïne boost.