Boris Orlando
Door Boris Orlando op

Voeding als energie

Alle voeding die niet als bouwsteen verwerkt wordt, wordt omgezet in energie. Energie die niet direct gebruikt wordt, wordt opgeslagen in de spieren en lever (in de vorm van glycogeen).

Is er na het opvullen van die opslag plaatsen nog energie over dan wordt dat door de lever omgezet in vet en opgeslagen als lichaamsvet.

Als je je lichaamsvet wil verbranden, dan kom het er dus op neer minder energie uit voeding te halen en/of ervoor te zorgen dat de opslagplaatsen spieren en lever zo veel mogelijk geleegd worden.

Hoe meer je beweegt en hoe intensiever je je spieren gebruikt, hoe sneller die opgeslagen spier en lever energie verwerkt wordt, waardoor weer ruimte is voor nieuwe energie opslag. Daarom leidt krachtsport tot een zeer efficiënte vetverbranding.

Niet alle macro voedingstoffen leveren echter even veel of even snel energie.

Eiwitten

Zo zijn eiwitten vooral bouwstenen voor je lichaamscellen. De afbraak en opbouw van eiwitten tot aminozuren kost je lichaam vooral veel energie. Deze energiekost heet het thermogeen effect van eiwitten en merk je vooral aan een lichaamstemperatuurstijging nadat je een eiwitrijke maaltijd hebt gegeten. Naast het feit dat eiwitten zorgen voor een heel goede spieropbouw is dit de reden waarom eiwitrijke diëten zeer effectief zijn voor lichaamsvetverbranding. De best opneembare eiwitten haal je uit vlees, vis, eieren en zuivel.

Vetten

Vetten leveren een pak energie, maar zijn ook bouwstenen!

Niet alle vet dat je eet wordt dus automatisch als energie aangewend. Daarom is de opvatting dat vet eten automatisch dik maakt dus helemaal fout. Hoeveel vetten aangewend worden als bouwsteen hangt af van je lichamelijke nood aan cel structuur herstel. Elke lichaamscel heeft namelijk een membraan dat opgebouwd is uit vet en je hersenen bijvoorbeeld bestaan voor 60% uit vetten! 

Vet wordt ook heel traag in energie omgezet. Dat kan tot 9 uur duren. Dat geeft je dus veel tijd om die energie te gebruiken voor dat de kans bestaat dat het opgeslagen wordt als lichaamsvet.

Het beste eet je de vetten die in je lichaam ook voorkomen. Verzadigde vetten dus van dierlijke oorsprong (boter, kaas, talg en reuzel) of alternatief uit kokosolie. In kleinere hoeveelheid enkelvoudig onverzadigde vetten zoals je die vindt in olijven en avocado’s of hun oliën. In slechts kleine hoeveelheid kies je meervoudig onverzadigde vetten, in de vorm van omega 3 uit vette vis. Alle zaden en granen en hun afgeleide oliën zoals zonnebloemolie, pinda olie, saffloerolie etc.. vermijd je best. 

Koolhydraten

Koolhydraten zijn verschillende verbindingsvormen van suikers. Zo heb je zetmeel uit knollen zoals aardappel of pastinaak, rijst en zetmeelrijke groenten zoals pompoen. Je hebt ook suiker in fruit in de vorm van fructose of in melkproducten in de vorm van lactose. En we kennen allemaal de gewone tafelsuiker natuurlijk. Koolhydraten zijn de snelste leveranciers van energie. Of je suikers nu uit volkoren brood of een blikje cola komen, de tijd waarin ze omgezet worden in energie is verwaarloosbaar kort. Binnen 30 minuutjes tot een uur is elke koolhydraat energie, die gebruikt of opgeslagen moet worden.

Belangrijk: Wanneer de energiereserves in de spieren en lever niet geleegd zijn, kan het lichaam niets aanvangen met een verhoogde bloedsuikerspiegel. Insuline en glucose die niet in de spieren getransporteerd  kan worden, heeft geen functie en veroorzaakt vetopslag, energie dips en verzwakking van het immuunsysteem.

Wanneer eet je wat?

Leg dus de nadruk op inname van ‚snelle energie’  NADAT je spieren energie hebben verloren (spiertraining of zware fysieke inspanning).

Bij voorkeur eet je iets minder vetrijk bij koolhydraatrijke maaltijden, waardoor de algemene energie load van je maaltijd niet te hoog wordt.

Op dagen zonder veel activiteit of training, hou je aan een maaltijdplan met een hoger vet en laag koolhydratengehalte.

Eiwitten houd je best gewoon altijd hoog. Zo zorg je voor voldoende bouwstenen voor je spierweefsel en andere lichaamscellen. Het verzekert een sterke botstructuur, goede nachtrust en een goeie mood.