Katrijn Zaman
Door Katrijn Zaman op

Hoe kan je koude prikkels terug installeren in je leven?

Je kan direct gaan voor het harde werk en een ijsbad nemen, bijvoorbeeld bij een gecertificeerde Wim Hof instructeur. Via ademhaling en mindset leer je om je lichaam over te geven aan de koude. Maar je kan dit natuurlijk ook bereiken met een ijskoude douche.

Waarom zou je dit in godsnaam doen vraag je je af?

Wel koude leert je lichaam meer weerbaar te maken.  Het verhoogt je alertheid en energie.  Het wekt je "vecht- of vliegreactie" op waardoor een adrenalinestoot ontstaat. Het helpt tegen chronische stress. Het bouwt mentale kracht op. Het bereidt je voor op verschillende uitdagingen gedurende je dag. En het is goed voor je bloedsomloop en je ademhaling. Het versterkt de immuniteit.

Je voelt je erna weer springlevend door alle endorfines die vrij komen.

Hoe start je nu met koude douches?

1) Ga de douche in met water dat comfortabel warm is.

2) Draai de kraan onmiddellijk zo koud mogelijk.

3) Bereid je voor op de schok en hyperventilatie. Zet je schrap. Blijf hierbij langzaam in- en uitademen. Zorg er vooral dat je uitademhaling diep en traag is.

4) Start eerst met dertig seconden onder het koude water. Doe dat een week lang. Ga dan naar een minuut. Verhoog je tijd elke dag of om de week. Ga naar twee tot drie minuten. Uiteindelijk merk je dat je je kan douchen in volledig koud water - dat is ongeveer vijf tot zes minuten.

6) Zet de douche uit en brul eens goed!

Probeer het maar eens uit!

Hier is mijn uitdaging voor jou: Doe het tien dagen lang. En voor welke tijd je ook kiest om onder het koude water te blijven - dertig seconden, één minuut, wat dan ook. 

Let op: als je een hartaandoening hebt, raadpleeg eerst een dokter.

GEBRUIK OOK EENS WARMTE ALS THERAPIE.