Boris Orlando
Door Boris Orlando op

De eerste dagen waren verlammend. De hele dag nieuws updates volgen. Berichten op social media sorteren. Wat is feit, wat is fictie? De corona crisis maakt ons allemaal bang. Ook wij bij super human hebben angst. De afgelopen dagen brachten Katrijn en ik net op dezelfde manier door als jullie allemaal. Familieleden contacteren, vragen stellen, informatie inwinnen, eten inslaan, voorbereiding op een mogelijke lockdown,..

Dat we erdoor moeten is een vaststaand feit. There is no short cut. Het valt moeilijk te vatten wat er ons te wachten staat. We hebben allemaal zo vaak rampenfilms gezien en dit keer is het echt.

Het overheersende gevoel dat we allemaal hebben is dat dit boven ons staat. Dat we er niks aan kunnen doen. Maar dat is niet zo. Samen komen we hier door!

Op dit moment moeten we er zijn voor elkaar. Super Human wil jullie zo goed mogelijk helpen deze moeilijke tijd te doorstaan. Daarom hebben we enkele waardevolle tips opgelijst waarmee je deze crisis door kan komen.

1. Ga naar buiten zoveel je kan.

We merken het bijna niet op. Maar tijdens al het tumult ontwaakte de lente. Na die lange deprimerende maanden van regen en grijze wolken komt nu de zon erdoor. Buiten wandelen mag nog, zolang we netjes afstand houden van elkaar. Ik maak elke dag een wandeling. De rust van de verlaten straten doet me terug opkijken van de straatstenen. En daar is de blauwe lucht, de bomen, het mooie licht van de avondzon. Een van de eerste voordelen van deze crisis die ik opmerkte was het besef dat de natuur zo dichtbij is. Wandelen maakt je hoofd rustig en doet de stress weg ebben. De zonnestralen geven energie. Ga naar buiten. Het helpt.

2. Blijf gezond eten

We hebben allemaal de neiging om in een stresssituatie naar comfort food te grijpen. Pizza, koekjes, snoep,.. Alles wat onze hersenen snelle instant bevrediging verleent. Dat werkt, want net met dit doel wordt junk food geproduceerd. Maar op langere termijn doet dit ons niet beter voelen. Suikerpieken geven ons even een leuk gevoel, maar worden gevolgd door een energie dip. Onstabiele vetzuren benadelen onze hersenfunctie. Als snel voelen we ons futloos en slap. Op momenten zoals deze is het net belangrijker om je goed te voeden! Doe dus niet zoals de meeste mensen en sla geen pasta, meel en suiker in. Dit zijn weliswaar de voedingsmiddelen met de langste houdbaarheid, maar ze bieden geen echte voedingswaarde. Focus je op energierijke kwaliteitsvoeding. Koop vlees, vis, eieren, groenten en fruit en gebruik onze manieren om deze producten langer houdbaar te maken. Dit is zonder twijel het uitgelezen moment om te beginnen fermenteren. Wist je dat door fermentatie de voedingswaarde van voeding vergroot?

3. Slaap voldoende

Slaap is wellicht de belangrijkste bondgenoot van je immuunsysteem. "Wie kan slapen als je zoveel hebt om over te piekeren?" hoor ik je denken. Dat snap ik, maar slaaptekort zal je stress enkel verhogen. En stress, dat verzwakt je gezondheid. Lees onze tips voor een betere nachtrust nog eens door en zorg er zo voor dat je gezond blijft.

4. Doe home workouts

Alle fitness centra zijn gesloten en lang niet iedereen heeft de mogelijkheid een home gym te bouwen. Dit betekent echter niet dat je niet kan sporten. Met een beetje creativiteit kan je thuis net zo goed heel effectieve workouts doen. Bodyweight oefeningen verbeteren de bloedsomloop en versterken je immuunsysteem, versterken je spieren en geven je energie. Met de juiste routines kan je er zelfs spiermassa mee bouwen. Dit zijn onze favoriete, uiterst effectieve oefeningen waar je enkel je eigen lichaam voor nodig hebt.

5. Verzorg jezelf en je leefomgeving

Velen van ons werken nu van huis uit of zijn tijdelijk technisch werkloos. Waarom zouden we ons dan nog druk maken met hoe we er uit zien of hoe ons huis erbij ligt? Toch is het heel belangrijk beiden niet te laten hangen. Sta vroeg op en kleed je net. Doe alsof je net zoals vroeger naar het werk moet. Ook al is dit nu van de keuken naar je home office, zowat 5 meter verder. Hou je werk- en leefplek opgeruimd. Dit houdt je spirit hoog. Uiteraard is het ook best ok om af en toe een dagje alles aan de kant te schuiven en lekker niks te doen. Bouw dus zeker ook genoeg tijd voor echte ontspanning in.

6. Zoek zoveel mogelijk menselijk contact

Eenzaamheid en gebrek aan verbinding is al lang een maatschappelijk probleem. Nu we allemaal 1 meter afstand moeten houden kan dit enkel maar erger worden denk je? Ik denk het niet. De fysieke restrictie brengt ons net dichter bij elkaar brengen. Deze crisis is globaal. Elk individu op de planeet maakt nu hetzelfde door als jij. Dat brengt ons samen. Waar social media en smartphones ons voorheen leken te vervreemden van elkaar, zijn het nu de beste instrumenten om te verwezenlijken waarvoor ze in principe zijn ontwikkeld. Neem contact met mensen. Bel je vrienden of familie op die je reeds zolang niet meer hebt gehoord. Nu hebben we allemaal iets om over te praten, wellicht voor het eerst sinds lang :)

Overal zie je solidariteit opduiken. De Italianen in quarantaine zingen door hun raam. In Spanje applaudisseren mensen voor de hardwerkende helden in de gezondheidzorg. Op een van m’n wandelingen zag ik mensen zwaaien naar bejaarden achter de gesloten vensters van het rusthuis. Ik sprak zelf over het tuinmuurtje voor het eerst met de buren. Elke vorm van menselijk contact doet ons zo veel deugd. En nu het minder mag, laat ons het meer doen als voorheen!