Koenraad Depauw
Door Koenraad Depauw op

De impact van Corona

Corona is niet goed geweest voor mijn gezondheid. Nee, niet het virus. Wel de lockdown en de stress. We zijn nu 8 kilo later.

In 2018 schreef ik mijn persoonlijke missie. De eerste zin daarvan: “Ik zal lang leven door zorg te dragen voor mezelf, mijn lichaam en mijn geest”.

De maanden en jaren na deze beslissing:

  • Ging ik intensief sporten: gewichten tillen en muurklimmen.
  • Ging ik op zoek naar een antwoord op de vraag naar “wat is nu een gezond voedingspatroon? – voor mij?” Nie simpel!
  • At ik helemaal anders: Veggie, Paleo, Keto. Zuivelvrij, Glutenvrij, Suikervrij, Alcoholvrij. Ik heb het allemaal gedaan. Merkwaardig genoeg voelde ik me het best bij een lichte vorm van het carnivoordieet: enkel dierlijke voeding. Stiekem snoepen doe je met sla.

Ik was best tevreden over het resultaat en kreeg veel energie, kracht en stabiliteit.

8 kilo later

Maar toen ging de wereld op slot. Ook de klimzaal. Alsook de voordeur van mijn personal trainer (Boris). Een kleine steekvlam aan stress op het werk. Mijn buurvrouw die me Orval liet ontdekken. En tony’s chocolonely om mijn gemoed te temperen.

Mijn gewicht steeg. Mijn uithoudingsvermogen daalde. Ik voelde me vaak uitgeput. Moe. En ook soms licht ontvlambaar.

3 weken verlof in Frankrijk deden er nog een paar kilo bovenop, maar deden ook het besef groeien dat het zo niet verder kan. Gelukkig is mijn vrouw Katrijn Zaman voedingstherapeut. We bespraken samen hoe ik uit deze spiraal kan geraken.

Wat ik ga doen:

Afkicken van suiker en alcohol.

Ik weet hoe het voelt om je lichaam op vet en niet op suiker te laten branden. Zalig die langdurige en trage energie. Dus: Geen croissants meer, geen Orval, geen chips, pasta of pizza. Wel: spuitwater, bouillon, eieren, vlees, yoghurt. En de juiste supplementen.

Vasten.

Niet meer ontbijten. Over de middag eet ik ei, aangevuld met gefermenteerde groenten (Kimchi!). En af en toe ga ik ook even 24 uur vasten. Dat mag pas wanneer ik weer op vetverbranding ben overgeschakeld en niet meer afhankelijk ben van suikers en koolhydraten.

Sporten.

Wekelijks ga ik opnieuw zware gewichten tillen bij Boris. Hoewel ik het vaak zelf afraad toch een beetje cardio. Ik wil opnieuw die 5 kilometer van Evy Gruyaert kunnen lopen. En natuurlijk: opnieuw de klimzaal durven betreden met mijn extra gewicht dat naar boven moet.

Het uiteindelijke doel: terug hetzelfzelf gewicht (80 kilo) en energiepeil als voor de lockdown.

De aap: over zelfregulatie, zelfcontrole en sociale controle

In zelfregulatie ben ik redelijk goed. De supplementen zijn besteld, de bottenbouillon zit al in de frigo en het gezondste bio-vlees van heel de België is naar me op weg. De kelder staat vol spuitwater en de extra ATX-powerbar  voor deadlift-pauze op kantoor is onderweg.

Maar nu komt de aap uit de mouw. In zelfcontrole ben ik echt niet goed. Zet een kom chips voor mijn neus en ik eet hem leeg. Zelfcontrole vervang ik graag door sociale controle. Gelukkig heb ik daar Katrijn voor. Maar vandaar ook  dit schrijfsel. Je hebt nu het vet gezien dat aan mijn buik plakt. Elke 2 weken geef ik een update van hoe het met me gaat.

En kan je controleren of ik wel doe wat ik mezelf heb beloofd.

Dankjewel voor de steun!

PS: Neem gerust contact op met Katrijn en Boris als je zelf hulp nodig hebt.