Boris Orlando
Door Boris Orlando op

Het voorbije jaar at ik enkel dierlijke producten. Er kwam amper iets plantaardig op m’n bord. De basis van m’n dieet was vlees, vlees en nog eens vlees. Van steak, rundsgehakt, lamsbout, en geitenribben tot orgaanvlees zoals lever, zwezerik, nieren… Ik at gemiddeld ook een 6 tal (vaak rauwe) eieren per dag en (rauwe) melkproducten. Hier en daar at ik wel nog iets van plantaardige oorsprong: een stukje donkere chocolade, een glas wijn, enkele bessen of wat kimchi. Uitzonderlijk en in verwaarloosbare hoeveelheid.

Wat aanvankelijk een experiment van 1 maand had moeten zijn is uitgelopen tot een jaar. En ik ga voorlopig gewoon door. Waarom? Omdat ik me beter voel dan ooit.

Dit is wat 1 jaar zonder plantaardige voeding deed met m’n gezondheid.

Wat vooraf ging: 10 jaar vegetarisme.

12 jaar geleden besloot ik na 10 jaar vegetarisme en veganisme terug vlees te eten. Ik was het beu om ziek te zijn, me uitgeput en depressief te voelen. Ik kampte namelijk al sinds mijn kindertijd met astma, allergieën en eczema. Vegetariër werd ik echter niet uit gezondheidsoverwegingen. Ik was immers nog maar 14 toen ik besloot geen vlees en vis meer te eten. Mij ging het om het dierenleed. Het doden van dieren leek me onethisch en verwerpelijk. Tien lange jaren hield ik dat idealistisch dieet vol, maar mijn gezondheid verzwakte. Mijn astma en huidproblemen bleven en nu kwamen ook verteringsproblemen, angststoornissen en depressie erbij. Toen ik op m’n 24 in een verlammende burn out terecht kwam besloot ik het roer om te gooien.

De paleo oplossing…

Ik at de volgende jaren strikt volgens het paleo principe. Ik bestudeerde evolutionaire voedingsprincipes en leerde dat vlees vele essentiële voedingsstoffen levert. Een tekort aan deze voedingsstoffen wordt gekenmerkt door symptomen die voor mij heel herkenbaar waren. Ik gaf vlees terug een plaats in m’n dieet maar gooide graanproducten, plantaardige olie en geraffineerde suiker er radicaal uit. Elke maaltijd bestond uit vlees vis of eieren met allerlei groenten. Wat toen gebeurde was fantastisch. Mijn levenslange astma en eczema verdwenen als sneeuw voor de zon. Ik voelde me fitter, had terug energie en klauterde uit mijn depressie.

Ruim een decennium experimenteerde ik met allerlei variaties op het paleo dieet. Low carb, keto paleo, carb cycling, intermittent fasting, … ik deed het allemaal. Ik voelde me vaak geweldig en bijna altijd heel goed. Ik slaagde erin om makkelijk spiermassa op te bouwen. Mijn oude gezondheidsproblemen staken amper nog de kop op en de burn out was voorgoed verslagen.

…. Of toch niet helemaal?

Een aspect echter kreeg ik niet onder controle. Mijn verteringproblemen die zich hadden ontwikkeld tijdens m’n vegetarische periode wilden maar niet verdwijnen. De sleutel, dacht ik, ligt in vezels en gefermenteerde voeding. Dus ging ik met beide experimenteren. Soms leek dit iets uit te halen, maar het was nooit van lange duur. Onregelmatige en te frequente stoelgang, rommelige darmen en opgeblazen gevoel staken van tijd tot tijd de kop op. Leaky gut of prikkelbare darm syndroom moet het zijn dacht ik. En dat is een lang helingsproces.  Ik legde me zowat bij de lastige symptomen neer, maar toen die vorig jaar weer een tijdlang zwaar verergerden besloot ik toch een grondig eliminatie dieet uit te proberen. Ik twijfelde tussen verschillende protocollen zoals  GAPS, FODMAP en AIP. Maar na lang beraad gooide ik het over een andere boeg.

1 jaar carnivoor

Ik stelde mezelf de vraag: van welke voeding ben ik 100% zeker dat het me geen merkbare problemen oplevert? En ik kwam uit bij vlees, vis en ei.

Ik besloot 1 maand lang CARNIVOOR  te eten, om dan stap voor stap andere voeding weer te introduceren en er zo achter te komen wat de oorzaak van m’n verteringsproblemen was.

De eerste maand at ik enkel vlees, vis en eieren en dronk water en thee. Daarna introduceerde ik kaas, room, wat yoghurt en kefir van rauwe melk. Dit verliep probleemloos. Echter bij elke plantaardige introductie werd mijn vertering weer een stuk minder. Met uitzondering van zwammen, cacao, bessen, gekookte tomaat en wat gefermenteerde kool kon ik niets succesvol introduceren, dus keerde ik steeds terug naar de dierlijke basis. Vlees, eieren en kaas.  Dit is intussen reeds een jaar lang mijn dagelijks eetpatroon.

Dit is wat er met me gebeurde:

Op 3 dagen carnivoor normaliseerde mijn stoelgang volledig. Mijn initiële vrees was dat dit slechts een tijdelijk effect zou zijn, maar enkele weken later was dit nog steeds het geval. En zo is het gebleven tot vandaag. Mijn darmen zijn rustig, geen stress gevoel meer in m’n buik. Alles werkt met de regelmaat van de klok. Ik sta nog steeds versteld. Dit en dit alleen is voor mij reden genoeg om dit dieet verder te zetten.

Na 1 week veranderde mijn slaappatroon drastisch. Ik begon steeds vroeger wakker te worden terwijl ik het gevoel had veel dieper geslapen te hebben. Ook vandaag is dit nog het geval. Elke nacht een heerlijke diepe vaste slaap en met het eerste ochtendlicht fris wakker.

Na 1,5 week verlaagde mijn bloeddruk naar een stabiele 120/60 en m’n hartritme in rust naar 59bpm. Voordien had ik vaak een te hoge bloeddruk.

Na 3 weken woog ik 4 kilo lichter.. Een effect dat ik niet nastreefde en me een beetje schrik aan joeg. Min doel was immers altijd spiermassa bouwen. Ik wist wel dat bij een drastische Koolhydraat reductie veel watergewicht verloren gaat. Maar ook mijn lichaamsvet percentage zakte van 9 naar 7%.

Na 9 maand woog ik 5 kg meer dan voor ik carnivoor begon.  Mijn vetpercentage zat terug op 9%. Het aanvankelijke watergewichtsverlies in achting nemend kwam ik het afgelopen jaar dus 7 kg zuivere spiermassa bij!

Na 10 maand liet ik een  bloedonderzoek afnemen. Het bloedbeeld toonde geen enkele afwijking. Geen ontstekingsfactoren of mineralen tekorten. Mijn lever en nier functie is perfect.  Naar verwachting was mijn totaal cholesterol hoger dan voorheen, maar:

Een hoge HDL waarde van 88 ml/dl (normwaarde is 50-59 ml/dl) (HDL wordt ook het goede cholesterol genoemd)

Verhouding TC: HDL =  4.45. ( normwaarde is 5)

Lage Triglyceriden waarde van 76 ( normwaarde is 150) (Triglyceriden zijn een indicatie voor hart en vaatziekte) Dus zorgen maak ik me niet. Mijn huisdokter overigens ook niet.

Mijn energieniveau is uitmuntend. Elke dag wordt aangedreven door een zeer stabiele rustige energie. Geen plotse vermoeidheid of energy dips.

Mijn kracht is enorm toegenomen. Als gewichtheffer ben ik het afgelopen jaar sterk vooruit kunnen gaan. Spierherstel lijkt veel vlotter te gaan. 

 

Hoe komt dit?

Het carnivoor dieet bevalt me tot dusver uitstekend. Waaraan dit exact ligt is me niet helemaal duidelijk. De grotere toevoer van micro voedingstoffen in hun best opneembare (dierlijke) variant? De afwezigheid van vezels? De reductie van potentieel schadelijke planten chemicaliën? De extreem lage suiker inname? Wellicht een combinatie van al deze factoren.

Hoe het ook zij, de eliminatie van planten werkt voor mij. Een jaar Carnivoor bracht mij een  waarneembaar betere gezondheid, meer fysieke en mentale kracht en verbeterde recovery. Ik zet het experiment voorlopig dus door. Benieuwd naar wat een tweede jaar animal based nutrition me brengt!

Lees zeker ook mijn artikel over vlees eten  en over de evolutie van de mens tot carnivoor