Boris Orlando
Door Boris Orlando op

Oeroude bouwsteen

Wat bij de toepassing van de klassieke ketogene diëten over het hoofd gezien werd is de evolutionaire rol van de essentiële vetzuren. Omega-3 vormt een oeroude bouwsteen van onze hersenen.

Een van de belangrijkste evolutionaire ontwikkelingen van de hersenen vond plaats toen we als hominiden toegang verkregen tot beenmerg en zo ons dieet verrijkten met omega-3 vetzuren.Omega-3 draagt bij tot de constructie van de hersencelmembranen en de vorming van nieuwe hersencellen. En het heeft een ontstekingswerende functie.

De dierlijke herkomst van Ω3 is essentieel.

Plantaardige bronnen van Ω3 bevatten voornamelijk ALA (alpha-linoleenzuur) wat slechts in zeer beperkte mate kan worden omgezet in EPA en DHA. Een vegetarisch of vegan keto dieet bevat geen EPA/DHA

Plantaardige vetten bevatten veel Omega 6.  Ω6-vetzuren hebben een remmend effect op de Ω3-absorptie. Het dieet van onze voorouders toonde een ratio Ω3 tot Ω6 van 1:1. In een klassiek modern dieet is die verhouding 1:30.  Dit zorgt ervoor dat bij inschatting 70% van de moderne bevolking een tekort aan omega 3 vertoont.  Bij een vegetarisch of vegan keto dieet kan die verhouding nog veel slechter zijn.

Lage DHA/EPA-waarden worden gelinkt aan geheugenverlies, depressie, bipolaire stoornis, schizofrenie en alzheimer.

Eén van de rijkste bronnen aan DHA/EPA is vette vis en vlees van wild of gras gevoederd vee. Visoliesupplementen zijn riskant, aangezien de onverzadigde vetzuren vaak in het productieproces reeds oxideren. Krill-olie is een betrouwbare uitzondering dankzij de aanwezigheid van de carotenoïde antioxidant Astaxanthine. Bovendien zijn de DHA moleculen in Krill olie verbonden met fosfolipiden waardoor ze sneller door de darmwand worden geabsorbeerd.

Wil je een keto dieet uitproberen?

Zorg dan zeker voor voldoende dierlijke vetten in je maaltijden of neem een zeer goed omega 3 suplement en beperkt ten alle koste de consumptie van granen en zadenoliën, maar ook hele zaden en noten.