Katrijn Zaman
Door Katrijn Zaman op

Aanwezig zijn

Ook onze voorouders deden het al, natuurlijk niet op die bewuste manier zoals wij het vandaag de dag doen.De essentie van meditatie is: aanwezig zijn. Dit sluit goed aan bij de gewoontes van onze voorouders, de jager-verzamelaars. Het was een kwestie van overleven om in het moment te blijven. In onze moderne maatschappij hebben we constant afleiding, via smartphones, beeldschermen, maar ook via de constante informatiestroom en de vele meningen die overal te pas en te onpas worden gegeven. Het belast onze hersenen en zenuwen.

Meditatie helpt om je eigen "geest" terug te winnen.   En het leuke is dat iedereen het kan doen, gelijk waar en wanneer.Wat je voelt is iets dat zo essentieel en eenvoudig is dat je het gevoel hebt dat je thuiskomt. Het is de ultieme klap in het gezicht van de Facebook-cultivatie en onze individualistische maatschappij. Misschien voelt het daarom wel zo comfortabel aan.

Voordelen van meditatie

Zoals met alle goede en oeroude dingen is meditatie in theorie niet alleen een goed idee. Meditatie kan de bloeddruk verlagen en de activering van bepaalde hersengebieden verminderen die gepaard gaan met bezorgdheid en angst. Het maakt de hersenen na verloop van tijd dikker en verhoogt de verbinding in de hersenen.

Oké, dus misschien ben je ervan overtuigd. Maar waar is de tijd? Hoe maak ik dit mogelijk zonder dat die jeuk onvermijdelijk opduikt als ik zelf "stil" wil zitten?

Hoe maak je meditatie mogelijk?

Om te beginnen, stel je een laagdrempelig doel. Verwacht niet dat je in het begin een uurtje "zit" in het begin. Ook al is het maar tien minuten, het zijn goed bestede 10 minuten. En zodra je de voordelen begint te voelen, zul je er waarschijnlijk meer tijd voor willen creëren. Meditatie kan je meer rust, concentratie en slaap geven. Dit alles betekent dat je efficiënter kunt zijn.

Om te starten, kan je overwegen om naar een lokaal meditatiecentrum te gaan. Dit kan je helpen om meditatie onder de knie te krijgen. Je kan veel leren van de instructeur. En  de groepssfeer daar kan je in de stemming brengen. Plus, het is de menselijke aard om te blijven en te proberen als we in een groep zitten. Niemand wil de eikel zijn die midden in de sessie opstond of die een heleboel herrie maakt. We zijn op ons best met onze medemensen.

Van daaruit kan je de methode van meditatie overbrengen naar je thuis. Maak een rustgevende ruimte in je huis of tuin. Het hoeft niets bijzonders te zijn.

Als je eenmaal de meditatie onder de knie hebt gekregen, is er geen noodzaak voor een meditatiecentrum of die specifieke plek in huis. Je kan het overal beginnen toepassen, tijdens je wandeling, je autorit, tijdens het wachten in de rij in de supermarkt.

Wil je hulp om meditatie op te starten?