Katrijn Zaman
Door Katrijn Zaman op

Eén van de oudste therapieën

De oorspronkelijke Amerikanen hadden zweethutten, de Romeinen de thermale baden, de Russen hadden banyas, Turken hadden hammas, Japanners sento (natuurlijke badhuizen), … Mensen houden echt van hitte. Warmte therapie wordt sneller gezien als aangenaam tegenover de kwelling van koude therapie. Het is aangenamer om een half uur in een sauna te gaan zitten dan 2 minuten in een bad gevuld met ijswater.

Positieven effecten op onze gezondheid

Het verhoogt onze levensverwachting, verlaagt onze bloeddruk, verlaagt onze kans op cardiovasculaire ziektes, verbetert onze cognitieve functies en vermindert het risico op neurodegeneratieve ziektes.

Hoe komt het dat het zoveel doet met ons lichaam?

Het heeft allemaal te maken met stress. Als we ons blootstellen aan 1 soort stress prikkel maakt dit ons ook meer weerbaar voor andere stressbronnen. 30 minuten in een sauna van 80gr verhoogt onze cortisol en prikkelt een stressreactie in ons lichaam op korte termijn. Dit helpt ons lichaam om onze stresshormonen op lange termijn te verlagen.

Achter zo’n sauna sessie voelen mensen zich kalm en aangenaam. 

Wat als je geen toegang tot een sauna hebt?

Een jacuzzi of warm bad helpt ook. Het thuis nemen van regelmatig warme baden helpt je stressniveau te verbeteren, verbetert je je stemming en je bloedstroom, helpt je je afvalstoffen in je lichaam kwijt te krijgen. Je kunt waarschijnlijk op een warme dag in een zwarte auto zitten met de ramen opgedraaid en een effect krijgen. Word gewoon heet, zo heet als je kunt.

Let op! Bepaalde omstandigheden en scenario's, zoals zwangerschap, vereisen extra voorzichtigheid bij sauna's of andere vormen van warmtetherapie.