Katrijn Zaman
Door Katrijn Zaman op

Basismeditatie

Je zit in een comfortabele positie en probeert je geest tot rust te brengen door aan niets te denken. Het is niet altijd gemakkelijk om het te doen als je het niet al in praktijk brengt. Je kan jezelf zien als een "waarnemer van je gedachten", die merkt wat de verhalende stem in je hoofd zegt, maar er niet bij betrokken is.

Gerichte meditatie

Met gerichte meditatie concentreer je je iets op zonder je gedachten erbij te betrekken. Je kunt je richten op iets visueel, zoals een standbeeld, iets auditief zoals een metronoom of het opnemen van oceaangolven, iets constant, zoals je eigen ademhaling, of een kaars.

Sommige mensen vinden het makkelijker om dit te doen dan zich op niets te concentreren. Het kan je helpen om te blijven in het huidige moment en het omzeilen van de constante stroom van commentaar van je bewuste geest.

Activiteit-georiënteerde Meditatie

Voor sommigen is het dan weer moeilijk om stil te zitten. Activiteitsgerichte meditatie is een vorm van mindfulness die meditatie combineert met activiteiten die je misschien al leuk vindt, of met nieuwe activiteiten die je helpen je te concentreren op het heden. Deze vorm van meditatie helpt je via een repetitieve activiteit om in de flow te komen. Het kalmeert de geest en stelt je hersenen in staat om te verschuiven. Deze activiteiten kunnen variëren van zoals tuinieren, wandelen, schilderen tot yoga. 

Mindfulness Meditatie

Mindfulness houdt simpelweg in dat je in het huidige moment blijft in plaats van na te denken over de toekomst of het verleden. (Nogmaals, dit kan moeilijker zijn dan het lijkt!) Het focussen op de gewaarwordingen die je voelt in je lichaam is een manier om "in het nu" te blijven. Het focussen op emoties en waar je ze in je lichaam voelt - niet onderzoeken waarom je ze voelt, maar ze gewoon als sensatie ervaren - is een andere manier.

Welke methode je ook kiest, houd er rekening mee dat een consequente oefening - zelfs vijf minuten per dag de geest tot rust brengen - nuttiger is dan sessies die langer maar minder vaak voorkomen. Uiteindelijk is de beste meditatietechniek de techniek waar je je aan kunt vasthouden.

Er zijn ook een aantal handige apps die je kunnen helpen om te starten met meditatie. Test ze zeker eens uit. Calm, Rituals app of Headspace!